„Magnificat“ maldynėlyje yra siūlomi trys maldos laikai: šalia šv. Mišių tekstų, kuriuos galima apmąstyti meldžiantis asmeniškai arba sekti dalyvaujant Mišiose, yra Rytmetinės ir Vakarinės maldos laikas.
Nuo seno tikintiesiems įprasta prasidedant dienai pagarbinti Viešpatį, padėkoti už naują rytą ir pavesti jam visus dienos rūpesčius, darbus, susitikimus. Melstis galime savais žodžiais, bet labai prasminga pasitelkti Dievo žodį – psalmes ir kitus Šventojo Rašto tekstus. Būtent iš Dievo žodžio ištraukų susideda visa Valandų liturgija – kasdienė pašvęstųjų ir visos Dievo tautos malda. Tradiciškai Valandų liturgiją sudaro septyni maldos laikai – taip atsiliepiama į Viešpaties kvietimą „visuomet melstis ir nepaliauti“ (Lk 18, 1). Per daugelį amžių susiformavo šios maldos struktūra, paskutinis atnaujinimas įvyko po Vatikano II susirinkimo (2011–2017 m. Lietuvos Vyskupų Konferencija 4 tomais išleido atnaujintus Valandų liturgijos tekstus).
„Magnificat“ maldynėlio kūrėjai, remdamiesi popiežiaus Pauliaus VI kvietimu atrasti Valandų liturgijos šventimo formas ir būdus, pritaikytus atsižvelgiant į įvairius pašaukimus ir aplinkybes (plg. Laudis canticum, 1), savo skaitytojus kviečia melstis Rytmetinę ir Vakarinę maldas. Jos parengtos remiantis tradicine Valandų liturgija, bet yra trumpesnės: pradžioje nėra himno, vietoj trijų psalmių pateikiama viena, tačiau, kad būtų apimta kuo daugiau psalmių, jos išdėstytos į aštuonių savaičių ciklą (tradicinė Valandų liturgija suskirstyta į keturių savaičių ciklą; tiems, kas meldžiasi pagal ją, savaitė nurodyta kalendoriuje maldynėlio atvarte), taip pat dažnu atveju parinkti kiti, nei įprastinėje Valandų liturgijoje, Šventojo Rašto skaitinėliai. Maldavimų tekstai perimti iš Valandų liturgijos knygų. Tikimės, kad tokiai, trumpesnei ryto ir vakaro maldai, laiko atrasti gali ir užsiėmęs studentas, ir mažu kūdikėliu besirūpinanti mama, ir darbinių susitikimų gausos išvargintas verslininkas.
***
Neretai skaitytojai klausia, o kaip melstis Rytmetinę, ką sakyti vietoj palikto daugtaškio ir pan. Iš tiesų kai kurie nuolat pasikartojantys dalykai taupant vietą praleidžiami, todėl čia pateikiame išsamius paaiškinimus. Taip pat nuo šio numerio kiekvieno mėnesio pirmąją dieną Rytmetinėje ir Vakarinėje maldose bus pateikiama išsami eiga, su visais pakartojimais, ir ja kaip pavyzdžiu, esant reikalui, galėsite naudotis kitomis dienomis.
• Rytmetinė malda pradedama kreipiniu „Viešpatie, atverk mano lūpas ir aš tave šlovinsiu.“ Tariant šiuos žodžius dešinės rankos nykščiu ant lūpų brėžiame mažą kryžiaus ženklą. Tada pagarbiname Švč. Trejybę, sukalbėdami maldą „Garbė Dievui – Tėvui ir Sūnui, ir Šventajai Dvasiai. Kaip buvo pradžioje, dabar ir visados, ir per amžius. Amen.“
• Toliau meldžiamės psalmės žodžiais. Pirmiausia perskaitomas priegiesmis. Pačią psalmę galima skaityti, giedoti ar recituoti tiek vienam, tiek keliese; jei meldžiasi ne vienas žmogus, galima skaityti visą tekstą kartu arba paeiliui – kas posmelį ar dvi eilutes.
Eilučių gale pastebite ženklus – kryželius ir žvaigždutes. Žvaigždutė žymi vidurį tarp dviejų vieno asmens skaitomų eilučių, šitoj vietoj reikia įkvėpti, padaryti pauzę; jei giedama, po žvaigždutės keičiasi melodija. Kryželis eilutės gale reiškia, kad pirmąją dalį sudaro ne viena, o dvi eilutės, tai yra ta pačia melodija bus giedama ne viena, o abi eilutės (tik posmelis prieš kryželį giedamas pustoniu žemiau), ir vienas žmogus skaitys ne dvi, o tris eilutes.
Po paskutinės psalmės eilutės sukalbama (sugiedama) malda: „Garbė Dievui – Tėvui ir Sūnui, ir Šventajai Dvasiai. Kaip buvo pradžioje, dabar ir visados, ir per amžius. Amen.“ Tada pakartojamas psalmės priegiesmis.
• Paskui skaitome Dievo žodį – trumpą skaitinėlį, parinktą eiliniam laikui arba pritaikytą pagal liturginį laiką ar tos dienos šventę. Jį perskaičius dera trumpam nutilti – skirti laiko jį priimti į širdį. Paskui sukalbamas trumpas atliepas, kuris yra išspausdintas paryškintu pasviruoju šriftu.
• Kas rytą yra skaitoma arba giedama Zacharijo giesmė iš Naujojo Testamento, tai iškilmingiausias maldos momentas, prilygstantis Evangelijos skaitymui per Mišias, todėl įprastai pradedant Zacharijo giesmę atsistojama. Pirmiausia perskaitomas priegiesmis (kuris taip pat parenkamas atsižvelgiant į liturginį laiką ar tos dienos šventę), tada skaitoma (arba giedama) pati giesmė (ją rasite pirmame maldynėlio atvarte). Tariant pirmuosius žodžius „Šlovė Viešpačiui, Izraelio Dievui…“ persižegnojama. Toliau, kaip ir psalmę, galima skaityti (giedoti) ištisai arba pakaitomis. Užbaigiame malda „Garbė Dievui…“ ir pakartojame priegiesmį.
• Baigdami Rytmetinę maldą sudedam į Viešpaties rankas savo prašymus dienai – tai Maldavimų laikas. Išryškintą atliepą galima kartoti po kiekvieno maldavimo arba perskaityti tik pradžioje. Perskaičius siūlomus prašymus galima pridurti savų, o baigiama „Tėve mūsų…“ malda.
• Rytmetinė užbaigiama trumpa Pabaigos malda. Jei nepateikiamas jos tekstas, vadinasi, ji sutampa su šv. Mišių Pradžios malda. Jei pabaigoje po žodžių „Prašome per mūsų Viešpatį Jėzų Kristų, tavo Sūnų…“ matote daugtaškį, užbaigti reikėtų tokiais žodžiais: „…kuris, būdamas Dievas, su tavimi ir Šventąja Dvasia gyvena ir viešpatauja per amžius. Amen.“
Meldžiantis svarbiausia Dievui atvira širdis ir vidinis susitelkimas jo akivaizdoje. Nereikia bijoti, jei kas bus praleista ar pasakyta ne tokia tvarka. Taip pat kūrybingai pasirinkite Rytmetinės maldos laiką – vieniems geriausia pasimelsti vos prabudus, kitiems tai bus neįmanoma ir teks ieškoti kito patogaus rytinio laiko. Svarbiausia – intencija dieną pradėti ir per ją keliauti su Dievu.
„Magnificat“ redakcija