Liturginiai rūbai. Alba, kamža.

01
02 /
2021

Kiekvieną kartą dalyvaudami liturgijoje ar atlikdami liturginį veiksmą dvasininkas ir jam patarnaujantys asmenys dėvi albą arba kamžą. Alba lotynų kalboje reiškia „balta“. Tai ilgas platus iš įvairių audinių siuvamas liturginis rūbas, vilkimas šv. Mišiose, teikiant Santuokos, Krikšto sakramentus, procesijose. Kaip liturginis drabužis naudojamas jau nuo pirmųjų krikščionybės amžių, o jo dėvėjimo tradicija susiformavo ir buvo įtvirtinta, kaip manoma, IV amžiuje. Maždaug nuo XII a. šį rūbą turėjo teisę dėvėti tik dvasininkai ir pasauliečiai, turintys aukštesniuosius skyrimus (subdiakono, lektoriaus, akolito), o visi kiti dėvėdavo trečdaliu trumpesnę albą, vadinamą kamža.

Kokia šio liturginio rūbo simbolika? Ji kalba dvejopu būdu. Visų pirma, alba yra priminimas tam, kuris ją dėvi, apie sielos tyrumo ir šventumo siekio būtinumą: Tau, kuris artiniesi prie Dievo altoriaus. Albos ilgumas žymi ištvermę. Antra – ji yra simbolinis priminimas, galiojantis ne tik ją dėvinčiam asmeniui, bet visai susirinkusiai bendruomenei – priminimas, kad tyrumas ir šventumas yra kiekvieno Dievo Bažnyčios nario siekiamybė ir uždavinys.

Senais laikais albos buvo siuvamos tik iš natūralių audinių, paprastai labai plačios, viršuje ties kaklu surišamos raišteliais. Iškilmingesni albų modeliai puošti įmantriausiais nėriniais ir raštais, siuvinėjimais. Šiuolaikinės albos pasižymi įvairia stilistika: jos gali būti varpo formos, su kapišonu ar be jo, dažniausiai užsegamos užtrauktuku. Plačiai žinomas šv. popiežiaus Jono Pauliaus II išgarsintas modelis – su viena didele kloste tiek priekyje, tiek nugaroje. Albos gali turėti ir daugiau klosčių. Siuvamos iš įvairių audinių. Albą gali dėvėti ne tik dvasininkas, bet ir kiti liturgijos organizavime dalyvaujantys bei patarnaujantys asmenys: šv. Mišių patarnautojai, procesijų dalyviai. Labai gražu ir prasminga dėvėti albą tą akimirką, kada jaunuoliai priima Pirmosios Komunijos ir Sutvirtinimo sakramentus.

Dažnas albos palydovas – juosta, liaudiškai vadinama „cinguliu“. Lotyniško žodžio cingulum reikšmė – diržas, juosta. Ar bus naudojamas šis liturginio rūbo elementas, priklauso nuo to, kokia konkrečios albos pasiuvimo stilistika. Jo praktinė paskirtis – sujuosti albą. Maždaug iki XV a. tai buvo 6–7 centimetrų pločio medžiaga, tarsi diržas, puošta gausia ornamentika, siuvinėta. Šiais laikais dažniausiai naudojama juosta – virvelės formos, abu galus puošia gražūs bumbulai su kutais. Gaminama iš įvairių audinių ir įprastai yra baltos spalvos, tačiau gali būti pritaikyta pagal konkrečios dienos liturginę spalvą – raudona, violetinė, žalia. Paprastai apie keturių metrų ilgio.

Juosta – skaistumo simbolis, kuris ją dėvinčiam primena apie būtinybę valdyti tuos geidulius, siekius, troškimus, kurie veda į nuodėmę ir atsiskyrimą nuo Dievo ir bendruomenės. Juosta primena virves, kuriomis Jėzus buvo surištas suėmimo akimirką Alyvų sode ir kuriomis surištas buvo vedamas į kankinystės vietą – Golgotos kalną.

Jeigu alba turi didelį iškirpimą ties kaklu, naudojamas dar vienas priedas – humerolas. Iki Vatikano II Susirinkimo švenčiant liturgiją šis liturginių rūbų elementas buvo privalomas ir dėvimas po alba, nepriklausomai nuo to, koks albos modelis. Humerolas, dar vadinamas amiktu, lotynų kalboje reiškia „apsiausti pečiai“. Tai stačiakampis audinys su dviem raišteliais, kuriuo pridengiami pečiai ir kaklas prieš apsirengiant alba. Jis simbolizuoja prisidengimą Dievo malone tarsi skydu, šalmu, bei įsipareigojimą būti budriam. Liturgistai sako, jog jis primena tą uždangalą, kuriuo kareiviai dangstė Jėzaus galvą tuo metu, kai jį mušė kankindami prieš nukryžiavimą. Taigi, jis pasitarnauja kaip priminimas apie Jėzaus parodytą ištvermę ir kantrybę, jo nuolankumą.

Kaip jau minėjome, trečdaliu trumpesnė alba vadinama kamža. Jos simbolika ir prasmė tokia pati, kaip albos. Kamžą dėvi kunigas eidamas į kapines, teikdamas Krikštą, laimindamas Santuoką. Apsivelka ją ant sutanos – kunigiškos tarnystės rūbo. Taip pat kamžą dėvi visi šv. Mišių patarnautojai, procesijų ir kitų liturginių veiksmų aktyvūs dalyviai.

Kun. dr. Andrius Vaitkevičius

Siekiant pagerinti paslaugų kokybę, svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies), kuriuos galite bet kada atšaukti. Tęsdami naršymą, sutinkate su privatumo ir slapukų politika.